inte riktigt sant

inte riktigt sant
den har morfat =)

lördag 26 mars 2011

Lagom dos av kärlek - lagom dos av sorg.

Det står en clown i mina kläder. Svär att allting är ok.Lever sol i alla väder.
Det står en pajas i min spegel, döljer tårarna i skratt. 
Rusar fram för fulla segel, men ser min skugga hinna ifatt.

Så kan man väl känna lite till mans. För hur många gånger har vi inte fått frågan
- Hur är det? Och svarat: bra tack själv.
Fast vi håller på att rasa samman på insidan. fast hela livet känns uppochner, fast allt känns meninglöst. För vad menar vi med frågan
-Hur är det?

Vill den som frågar egentligen veta? Vill vi det? Veta hur våra medmänniskor mår. Är det inte så att vi frågar för att rena vårt samvete? 
Jag frågade, jag bryr mig....eller?
För när vi verkligen bryr oss så frågar vi lite mer, eller hur? Använder ett lite annat tonläge. Har följdfrågor. Vill veta mer. 
Hur ofta säger vi inte sköt om dig, Av precis samma anledning. Hur många hör jag inte säga jag älskar dig åt höger o vänster. Älskar dessa personer mer o fler eller är de bara frikostiga med dessa ord? Menar de vad de säger eller älskar de så många?Eller är det ett annat sätt att säga- hej då vi ses snart?

Jag är sparsam med de orden, jag älskar dig. De ska sägas med känsla, man ska mena dem. De ska komma från hjärtat. Det tycker jag.
Lika viktigt tycker jag det är med ordet hatar. Man säger inte jag hatar dig, hatar det, hatar, hatar. För vad kommer sedan? Om man hatar någon eller något så är det ju max med avsky. Man kan tycka mycket o fruktansvärt illa om något o sedan kan det övergå till hat. Men om man börjar på hat- vad kommer sedan?

Jag tycker att vi ska tänka på vad vi säger när det kommer till kraftord. Jag vill inte att någon säger jag älskar dig till mig och inte mena ett ord av det. Inte heller vill jag att få höra jag hatar dig...och bli ledsen om denna personen nu inte faktiskt hatar mig. 
För ord kan såra även om de inte överensstämmer med verkligheten. 
Nej jag tror inte jag får höra dessa orden utan att de stämmer. Kan inte påminna mig en enda gång någon sagt att de hatar mig.   

Tycker bara att vi är ytliga ibland. Har vi inte tid? Orkar vi inte höra mer elände? Vill vi så gärna tro att alla mår bra så att vi kan må bra o slippa oroa oss? Jag är inte bättre än någon annan.Jag frågar utan egentligen orka höra om de mår dåligt eller bra. Jag vill bara vara artig. Det har man lärt sig att vara från barnsben.
Eller är det helt ok att " bara vara artig" ? Kanske är det det. Kanske har vi hittat en bra lösning på " att orka bry sig lagom" ? Kanske har vi det. 
I en stressad tillvaro har vi så fullt upp att detta blir vad vi orkar. För att klara vårt samvete... kanske är det bra så.

   Hur står det till?
Är helt lagom mycket att bry sig om?

Lagom dos av kärlek lagom dos av sorg.
Lagom dos av glädje lagom dos av gråt 
Däremellan ingenting? 
Man lever tills man dör.
Jo, så är det nog. 

Jag har en annan fråga. Varför känner jag mig så dysterkvist? Är det som jag hörde på radion, att vårsolen ger oss en ljuschock så vi blir deppiga? Är det så? 

Jag brukar alltid få ett lyckorus i kroppen av vårkänslor som omvandlas till energi o kreativitet av sällan skådat slag. Men inte i år? I alla fall inte ännu verkar det som.Jag är mest trött, hungrig- sugen på något gott. Hela tiden. Vila räcker inte allt gott jag hittar, alla kakor jag bakar, all mat jag kokar- räcker inte. 
Har jag fått en vårsolchock?


 OK, då sätter jag mig här och käkar lite godis, dricker lite kaffe och väntar på att chocken ska gå över. För det måste den göra.All chock släpper ju någon gång. jag har gott om tid, jag kan vänta på lyckoruset. Kanske behöver temperaturen stiga några grader till så att den riktiga vårkänslan infinner sig? Jo, så är det nog. Bara solen får härja fritt några dagar till o jaga vinterkylan på flykt så kommer ruset, energin, lusten att göra. Kreativa tankar blir som ringar på vattnet, de blir bra större o större så lusten att göra bara ökar o ökar i takt med att solens strålar värmer mer o mer. Så är det, så har jag bestämt.Så blev jag på bättre humör och utan att ni vet hur eller var, så har jag fått min humor tillbaks. 

Hurra för sol o värme. I natt ska jag dra fram klockan 1 timma innan sänggången för nu är det SOMMARTID  som gäller. SOMMARTID !!!!!! - Detta är ett av de sätt jag åtrår dig på- sommaren alltså!
sol i hjärtat 
sol i mitt sinne 
sol i blicken 
sol i mitt minne
Likt en älva ska jag snart dansa i sommarsolen.
Iklädd gräsgrön klänning, med solsken i blick. 
Lämnar jag er nu, 
detta var vad ni för dagen fick.
Innan jag mot sängkanten gick, 
log jag mitt varmaste leende- bara för er.
Nu blir det inte mer.

Kramar från en solig Suss.


1 kommentar:

  1. Jag bryr mig ,Jag frågar för jag vill vete & Jag orkar lyssna .Men allt detta vet du säkert redan.Och jag gör det för att jag älskar dig & bryr mig om dig och ditt välmående älskade systra min.Även om ringarna på vattnet blir större eller mindre ,även när tårar/skratt rullar under många broar Så finns jag alltid & för evigt vid din sida .För att stötta lyfta lyssna krama bära torka din sorg skratta med din glädje dela tårar svett skratt ilska .-Det är det systrar e till för .Ovillkorlig kärlek : )

    SvaraRadera