inte riktigt sant

inte riktigt sant
den har morfat =)

onsdag 18 januari 2012

tjäna 1000 kr mer per valp- apskaft. Det var som om han spottade på hela min existens.

I dag tänkte jag dryfta ett samtal jag fick igår. Först blev jag lite ställd men efteråt när jag fick tänka lite blev jag förbaskad för jag kände mig förolämpad.
Från början:
Ring, ring- säger telefonen.
Jag svarar och det någon från NXXXX typ Norska blocket om jag fattade rätt, sa att de ringde ang min valpannons på blocket, frågade om jag sålt alla valpar. Nej svarade jag lite försiktigt. Du ska du få ett bra erbjudande fortsätter rösten i telefonen. Jahaa säger jag mer skeptiskt..har fått telefon från oseriösa köpare tidigare så man är lite försiktig. Jo jag skulle få sätta in en annons HOS DEM. De kopierar bara min annons på Blocket och då kan jag tjäna 1000kr mer per valp. VA? säger jag då..ja, svarar rösten positivt du kan ta 1000 kr mer. Kostar BARA 450 kr för en hel månad, har du inte sålt valparna får du en månad till GRATIS..Jag blir lite paff--säger bara nej tack. (Blocket kostar 70 kr för 2 månader)
Jag vill nog inte göra så, säger jag utan vill de köpa valpar från Norge av mig så kollar de nog upp Blocket. Så nej tack. Och annonsen har suttit inne knappt 2 dygn- jag har ingen brådska eller panik .
Samtalet avslutas.
När det hela fick sjunka in lite blev jag förbannad..vilket jä**a argument- du kan tjäna 1000 kr mer per valp- dra åt heta helv**et. Om det var snabba stora pengar jag var ute efter skulle jag nog ha satsat på något annat än hundavel. Det är inte därför jag avlar utan för att jag älskar det. Och ville jag tjäna pengar skulle jag begära mer för mina valpar och antagligen byta ras varefter vilken/vilka raser som var populära för stunden. Inte heller skulle jag ha kvar gamla och/eller kastrerade. Det var som om han spottade på hela min existens. 
 
Jag älskar mina hundar så det värker i hjärtat var gång jag ser dem eller tar i dem. Jag tar hand om dem så bra jag förmår. Tillbringar 10 veckor med att ta hand om valpar + mammorna dygnet runt, bästa tänkbara mat, flera ggr per dygn, extra när de är dräktiga. Avmaskar noga, vaccinerar o allt annat. Det kostar tusentals kronor, även om de är försäkrade så är det alltid flera tusen i självrisk om något händer. Glåris operation kostade      14 000 för att det blev tok med hennes försäkring när jag krockade med älgen och blev kvar 3 veckor i Östersund...jag tvekade inte en sekund. Fick inga valpar men lilla älsklingen överlevde. Innan dess hade jag vakat hela natten, tempat o allt verkade ok men så bara steg tempen..livmodern höll på att brista men vi klarade lillan. 
Exemplen kan göras många....Fanni blev sjuk, hennes op kostade 11 000, försäkringen gäller dåligt på gamla hundar- men hon har varit med i 5 år sedan dess- tvekade aldrig en sekund....tjäna1000 kr mer per valp- apskaft.

Jag tycker inte att hans erbjudande var fel eller så, många säljer hundar till Norge, helt ok. Men argumentet fick hela min värld att verka sur o sumpig.
Jag känner mig förolämpad helt enkelt. Om jag bara hade telenr skulle jag ringa o tala om vad jag tycker..kanske ringer de när jag sätter in nästa annons.
DÅ ska jag vara BEREDD. Då ska jag argumentera lite mer. Tills dess får jag borsta o dona, pussa, krama o njuta utav mina små  livskamrater.

På bilden överst är förra julens valpar- nedre bilden är underbara Prinsessan MätteMarit Askesson i vitsippehavet på vår tomt våren-2011.

Nu får jag tamig en kopp kaffe till och lugna ner mina franska nerver.
Fika lugnt vänner.

1 kommentar:

  1. Lilla Mätt-i-magen Askersson...hon är så söt! Ja, är det någon här i världen som lever för sina djur, hundarna i synnerhet så är det du Suss...den individ som hamnar hos dig vet att den kommer till paradiset! Fy f*n för en sådan telefon-försäljare, dom kan omöjligt fått lära sig hur man för sig. Fyttirackarn för sånt.
    Säger som du....nu tar vi en kaffi på detta o bryter ihop o går vidare. Pussa på de små från mig.... Kraaaaaaaaaam på dig!

    SvaraRadera