inte riktigt sant

inte riktigt sant
den har morfat =)

måndag 18 april 2011

Euforisk !

Vår härliga vår!
I min livscykel så är det här en härlig tid att leva, hela jag vaknar till liv, jag öppnar dörrar o fönster. Låter mig genomsyras av all den härliga grönska som börjar spira. Varenda liten vårblomma som tittar upp ur den bördiga myllan lägger jag märke till och njuter av. Njuter i fulla drag. Fulla drag är det runt om i vår natur, varenda bäck o å är fylld till bredden av smältvatten. Ibland ser man stugor o hus som är onyttigt nära vattenbrynet nu när vatten nivån är hög. Mitt hus ligger oxå på strandtomt- jo. det är sant. Eller ja, den gjorde det för ca 150 - 200 år sedan eller så..innan de började dika ur sjön Hallsen som låg vid Dalabergets fot. Därav namnet Hallsberg på min lilla ort. Numera och en lång tid tillbaka är det åkermark där sjön tidigare låg. Men till minne har vi en mer än stenhård mark. När de skulle ha ner trekammarsbrunnen till detta hus hade de full sjå. Det är bland det hårdaste som finns att gräva i- gammal gammal sjöbotten. Där har marken packats under många lång år.


Så nu har mina lungor fyllts med behövlig syre. Sitter på altanen o känner solen värma min kind, värmen sprider sig i min arma lekamen. millimeter för millimeter värms jag sakta men säkert upp. Det brukar sluta med att jag fyller krukor o allt möjligt med blommor. Jag börjar så sakteligt att fylla upp med nya blommande krukväxter inomhus, sedan smyger sig den ena växten efter den andra ut på altanen, ut på min trapp, vidare mot lillstugan...mot träden. 
Man kan hänga mycket fint i träden. Kan man inget hänga kan man använda gamla halvdana träd till spaljéer. Jag har flera stycken, Något gammalt träd huserar en klätterhortensia och en annan en vacker Kaprifol. Bara fantasin sätter gränser. Eftersom min fantasi är oändlig lär det dyka upp nya kreationer i min närhet ideligen och hel oväntat...
Vänta bara får ni se.


Nu närmar sig påsken med stormsteg, vi ska få besök av godaste vännerna. Det ser jag fram mot. Nu när barnen växt upp och vi borde vara fria som fåglar- ja då har inte bra jag utan även dessa vänner skaffat  en massa underbara hundar. Ja, så nu behövs våra barn för att ta hand om våra 4-benta barn när vi ska umgås. Tyvärr är det några mil mellan oss så ska vi - ha det riktigt trevligt och bli väldigt glada- ja, då behöver vi sova över. 8 mil med taxi blir nog i dyraste laget =/

Som tur är har vi plats för varandra!


I helgen var vi dessutom på 50:års fest. Kul till tusen- alla var där =) 


Träffade vänner som vi inte sett på närmare 8 år. Det var god mat o dans till långt in på småtimmarna. Till det ett fint vårväder och det var superlyckat. 
Det tackar vi särskilt för kära svåger ( och systera mi ) !


Sedan är det ju bra en vecka till Valborg. Då har vi till tradition här i Tomta att vi har en stor fin Majbrasa, dukar långbord på vår lilla bygata. Går fackeltåg, tänder brasan, umgås, grillar och har det supertrevligt!
Ja, just nu står det mycket trevligt i agendan. Känns bra att det känns bra att titta i almanackan, och det är fulltecknat med trevligheter.


Så just i denna stund när jag sitter här o plitar ner rad på rad efter rad...gör jag det  med ett riktigt bra humör.


Så från mig till er alla.
HA EN UNDERBAR VÅRTID.
FÖR DET ÄR VÅR TID.
ALLT HAR SIN TID
OCH VÅREN HAR SIN TID
OCH NU ÄR DET DEN TIDEN
VÅRTIDEN!


Ha det bra kära kamrater och alla vildvuxna buskar som behöver ansas...nu är det dax att ta fram både sax o sekatör.
kram från Sussilull o Sussilej.








   

1 kommentar:

  1. ooh ett vårigt inlägg! ME LAJK!!! Hoppas alla trevligheter blir mycket trevliga!!

    SvaraRadera