inte riktigt sant

inte riktigt sant
den har morfat =)

tisdag 19 april 2011

Färggrannt i busken?


Ännu en underbar vårdag.
Solen har strålat från en blå himmel och livet känns skönt! Jag hittar det ena vårtecknet efter det andra. Underbart att kika och se sig omkring! Dessutom har jag gjort det vackert i Smultronjasminebusken- 
lite påskfjädrar gör susen. 
Passade  på att fästa några i påskriset- gjord av äppel + syrenkvistar. - för att passa ev. allergiker som kan tänkas dyka upp på min tröskel.
Idag har jag även varit svedjebonde.
Det brukar jag vara varje vår. bränner av en hel del torrt gräs. Bort med det gamla upp med det nya ! I dag brann det ganska bra faktiskt. Jag fattar inte hur pyromaner bär sig åt, jag får kämpa för att det ska brinna. 


Kratta och fluffa upp det torra gräset så det blir snyggt. Annars slocknar det bara. Men idag gick det bra som sagt var. Fick riktig fart på lågorna i hallonhäcken. skönt. Nu är det baksidan kvar, där är det blötare i marken så det får vänta någon dag. Men nu känns det som våren är här på riktigt- nu när jag fått tända på lite =) 
Fick släpat några mindre träd till majbrasan också. Ett gammalt klent körsbärsträd har fallit för vinden, bra för det stod så tokigt till intill utedasset att det hade fått sågas ner snart i alla fall. Utedasset används för övrigt till redskapsbod  om någon undrade vad man har ett sådant till i moderna tider. Bra att ha,man vet aldrig när det blir knas- och då kan det vara bra med dylika tillhåll.
som tur är har vi inte varit tvungna att använda det på de 19 år vi häckat i Tomta.
Ett annat träd som gett vika för trycket var det som användes som spaljé till Kaprifolen...nu är den busken utan stöd i livet. får se vad det blir för lösning på det. Har en liten idé om vad det bliva månne.


Ja snart är det dags för majbrasa- redan. Påsken o Valborg ligger tätt i år, bara en vecka isär. 
Det blir tätt med trevligheter. Hoppas att vi får riktigt fint väder nu också. Finns inte mycket mysigare på våren än att få äta Påsklunchen utomhus. Det har dock inte blivit så många gånger men nu har vi ju en fin altan så då gör det inget om det är lite disigt, bara det inte är kallt.


Valborg är lite mer väderkänsligt, förra året blev det långbord i grannens garage. Det kom några regndroppar, uppehåll, regndroppar...till slut tröttnade vi och bosatte oss i garaget. Det fungerade det med, det är ju strax utanför vi har brasan. Har en egen liten åkerplätt där, som endast brukas till majbrasan, vi har det förspänt här i Tomta.


Årets första myggbett har jag fått oxå. Det är redan flera dagar gammalt. Tänk att de gillar mig- myggen alltså. Det är nog de djuren som gillar mig mest av icke tämjda djur i vår herres hage ;^)  Men med lite bedövningssalva på betten blir det bra det med.


Hundarna springer runt hela dagarna och busar så på kvällarna är de helt slut och ligger utslagna huller om buller i hallen. Känns skönt att kunna ha dörren öppen hela dagen. Mest njuter jag med de små valparna. de har ju inte sprungit på barmark förrän nyss. de föddes ju sent i höstas och har bra rultat runt i snön tidigare. Nu springer de allt vad de små benen håller. ser ut som små ryamattor som far runt. som min dotter sa. ja det gör de faktiskt. Deras päls är lång och fluffig och lever sitt eget vis när de far runt som små yrväder. Oftast jagar de sin storebror Ramses som brukar lägga beslag på den för stunden finaste o bästa leksaken. 
Och den som har den största pinnen i munnen- han/hon leder, bara så ni vet.
I morgon ser jag fram mot ännu en strålande dag. Skulle behöva till Marieberg och uträtta några ärenden, har skjutit upp det sedan i måndags. Men i morgon måste jag nog dit, trots det fina vädret. För sedan stundar helgen och då hittar det så många hemlösa människor utan hobby och jobb dit. då blir det trångt och kö i kassan. det tycker jag inte om, vill liksom ha Marieberg lite för mig själv när jag är där. Så är det väl när man är bortskämd med att vara ledig på dagarna och kunna åka när lusten faller på, inte när man är ledig. 
och för er som undrar- tisdagar o onsdagar är det minst kö till kassorna och minst antal bilar på parkeringen.Behöver till Ikea och köpa rostade mandlar- DET är gott och absolut beroendeframkallande. jag brukar köpa 10 påsar per gång. men jag åker inte varje månad inte....tro jag. Finns ingen statistik på det som tur är. 
Så Onsdag Marieberg  - kanske.  
Nu får ni ha det som bäst i test och göra det ni vill mest.
Till slut får ni en liten bild på underbara Nalleman när han sitter på altanen och " pratar" lite med sin mamma/matte. Håll till godo !





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar