inte riktigt sant

inte riktigt sant
den har morfat =)

söndag 1 maj 2011

Sköna maj välkommen !

Om mamma äter ska jag också äta..ja, nog brukar det vara godast att smaka på det som mamma äter. Vilket djur det än gäller. Lilla bagglammet Bagatell- gör så gott han kan. det ser så mysigt ut när de står där och tuggar och jobbar med ETT litet höstrå i munnen.


Nu har jag bråkat med Hillevi den ofrivilliga 2 barnmodern så mitt vänstra knä har gått åt skogen och sagt upp sig med omedelbar verkan. För värker gör det. Jag har ju inte kropp till arbete men har en hjärna som inte förstår det. Men vad har jag för val? Ska lille Baggis dö utan mat när maten finns 1 dm från hans lilla mun...NEJ. så då får man ta smällarna och hugga i. Jag har ju kryckor som står så det var bara att rycka fram ett par. Nu har jag fått accistands med gränslandet av tackan och faktum är att det går bättre nu. Hon börjar väl ge med sig lite, men så väldigt medgörlig är hon inte heller. Hoppas det blir bättre. Jösses vad starka tackor är...det kan man inte tro. Och envisa och korkade oxå för den delen.


Jag har namn åt bagglammen- Baggis och Bagatell. Men vad ska tacklammen heta?
Har inte klurat ut det ännu, brukar alltid vänta lite tills det dyker upp något passande för deras personlighet osv. Får avvakta lite. Lille Bagatell är en hejare på att stångas dock...det känns inte märkbart när han stöter till benet...fast han tar sats. =)
Nu är inte detta något jag uppmuntrar- han ska ju bli en stor-förmodligen behornad- kille en vacker dag. Och den vackra dagen brukar komma fortare än kvickt. Då är det ju bra om han inte stångas oavbrutet- då lär han inte bli långlivad är jag rädd.


Jaha och i går hade vi majbrasa i Tomta- den var stor och brann länge och det blev varmt att sitta där. Det var skönt, för i går var sämsta vädret på länge. Är det inte typiskt? April har varit jättefint, för att inte tala om påsken i slutet av mars- underbart väder. Och så kommer Maj- vårmånadernas vårmånad- DÅ börjar det blåsa halv orkan och frisk nordanvind så vissa satt med handskar på sig vid bordet när vi grillade...typiskt. Men vi får väl hoppas att det vänder snart. När brasan så brann blev det ju genast mycket varmare och skönare. Då var det bara att omgruppera och sätta stolarna närmare, ta fram förfriskningarna och mysa i glada grannars sällskap. 


Täckbarken har kommit ut i rabatterna oxå. Det blir så fint, ser så städat o snyggt ut. Så blir det väldigt lättrensat. I dessa rabatter som är på ömsom sida om trappen på framsidan- växer det buskar. Plymspirea, någon liten rosenbuske samt liljor och Funkia.. Det fungerar himla bra med täckbrak där. Har haft det säkert 6-7 år nu. Lägger på 3-4 säckar på var sida varje vår.Klart o fint. Så fick jag ge mig en ordentlig klapp på axeln för väl utfört arbete. 


Sedan då..? Tja har inte blivit så mycket mer på dessa dagarna. I dag blev det en innedag med tanke på snålblåsten på utsidan. Har varit ute några gånger med hundarna och busat, det är allt. Och så ner till fåren så klart. Tände till och med i vedspisen i köket framåt kvällen- det var skönt med lite värme. men det ska man ju inte behöva 1 Maj heller..men det är bar att ta skeden i vacker hand och göra vad som behövs. Hade redan 3 lager på mig vilka avslutades med en tämligen tjock stickad långtröja. Men igår åkte ju vinterjackan på- men det hoppas jag verkligen var för sista gången i år, eller vad säger ni?   


Så nu får det vara färdig tjötat för idag. snart är det imorgon och då kommer jag säkert tillbaka med mer och fler aktiviteter som händer och sker här i Tomtatrakten. Till dess får ni ha det så bra och krya på er om det behövs annars får ni ha det så bra ni kan.
Ta varandra i hand om ni har det ensamt.
kram!  

1 kommentar: