inte riktigt sant

inte riktigt sant
den har morfat =)

söndag 22 maj 2011

Fårost?

Funderar..ska man ge sig på att mjölka ena tackan och göra egen fårfärskost? kanske. Det blev ju så olyckligt att ena tackan förlorade båda sina lamm. Nu är hennes juver så full så det gör ont i mig. Men kanske skulle man mjölka henne och göra lite färskost. Vore ju kanon för mig som köper får/get-ost för dyra pengar. Som glutenintollerant är den bättre anpassad till min mage. Och så tycker jag den är väldigt god. Eftersom min kropp med kassa muskler knappast tyar med eller duger till att handmjölka undras det om och funderas det på om man inte skulle kunna använda en handpump avsedd för människor. Det tror jag skulle fungera. Har provmjölkat tackan för att kolla så det inte var juverinflammation som ställde till det. Men mjölken är fin på alla sätt o vis. Fårmjölk är fetare än både ko och get- mjölk och ger en väldigt fin ost. Som bekant är det ju oftast fettet som ger mer smak och framför allt mersmak! Får kanske ge mig ut på turne´och införskaffa en pump...kan ju vara värt ett försök, spännande... sitter det möjligtvis någon vänlig människa där ute i världen med en pump i sin ägo som ej används?
Jag hade en för många år sedan, men den finns inte kvar i gömmorna.


Ja, det kanske blir så- egenhändigt gjord ost.
Tomtamors får- färskost med örter och/eller vitlök. 
Har googlat och letat recept. det är sparsamt med dem. Men på färskost finns det. Drömmen skulle ju vara att få till hårdost. Men det verkar inte det lättaste att hitta recept på. Har en bok på G dock där det skall finnas recept. Hårdost tar dessutom betydligt längre tid att göra- flera månader och resultatet är väldigt ovisst. Det ska vara balans av de "goda" bakterierna osv. 


Får se vad det blir. Har ju en hel del annat att stå i nu när huset ska förberedas för försäljning och allt. Men drömmar och önskemål kan man väl få ha ändå. Jag har det i alla fall. Jag är alltid full av framtidsplaner och idéer. 
Har fått frågan- sover aldrig din hjärna. 
Nej ,den gör nog inte det =)
Kroppen slumrar ibland men sällan hjärnan ;^>


En sak vet jag med bestämdhet- jag gör helre tusen andra saker än att titta på tv. Jösses vad mycket smörja de sänder. Inte mycket som intresserar mig inte. Jag har svårt att bara " dösitta och  slötitta".
Maximalt slöseri med livstid tycker jag. Så det blir oftast att jag sitter här, skriver, spelar, löser korsord, googlar för diverse information eller klappar/borstar/kramar hundarna eller något annat viktigt. Det händer till och med att jag sitter i telefonen. Men det är inte ofta jag ringer upp någon..men blir alltid glad när jag blir uppringd och pratar gärna bort en liten stund eller en jätte lång stund också för den delen. 


I dag har jag planterat om blommor. Vår och sommarblommor. Lite Tagetes och Lobelior samt lite annat smått och gott. Hoppas som vanligt att det ska bli färgsprakande vackert runt mina knutar vad tiden lider och sol och värme får göra sitt med blommor och frön.
Älskar blommor av de flest slag. Mycket för deras underbara färgers skull. Men i morgon ska jag nog åka till Rönnestorp och köpa mig några plantor till. Jag har varit försiktig med det hittills, brukar vänta lite så vädret hinner bli mer stabilt. Har inte lust eller ork att bära plantorna in o ut i flera veckor för att det är kyligt på kvällarna o nätterna. Nej, står de ute ska de stanna ute sommaren igenom. Jag brukar dock sällan ha några direkta planer när jag köper blommor...men det brukar bli så bra i slutändan. Flera år gick jag ut med tanken: Den och den färgen ska det vara i år...men så hittar jag en vacker gul och en till...sedan en lika vacker röd blomma av annan art..tja det blir nog fint och SÅÅÅ..dyker det upp otroligt vackra rosa av en tredje och en fjärde och några gula till och...och...Så när jag åker hem är det aldrig med "bara" de färgerna jag trodde från början att jag skulle ha..så jag har gett upp planerandet. Det blir de blommor jag blir förälskade i i år, det brukar bli så bra så.
Gör en egen regnbåge!
I år har jag faktiskt slagit mig med häpnad och övervintrat inte bra flera Pelargoner utan även 2 Knölbegonior, en vit och en gul. Duktigt gjort. Dessutom har jag lyckats få en Cyklamen att överleva sedan förra vintern, dvs. 1½ år. Och den är starkt på G nu. Jag har sannerligen överträffat mig! Just Cyklamen brukar jag ta död på som inkettinket, de dör som flugor för min hand. Men inte denna babyn =) Segt virke i den, det tackar jag särskilt för. Speciellt som den är en gåva.  


Ja mina vänner och annat läskunnigt folk i vår faders lilla bikupa. Hoppas även ni blivit bitna utav blomsterflugan denna årstid eller blivit inspirerade genom denna läsning att införskaffa er lite färgsprakande skönhet på fönsterbrädan, köksbordet , rabatten eller blomsterlådan. 
Go for it!
Jag vet att jag kommer att göra det. 
C U soon Suss.

1 kommentar:

  1. Vad roligt att du har en blogg nu sa jag läsa!!!

    SvaraRadera