inte riktigt sant

inte riktigt sant
den har morfat =)

torsdag 2 december 2010

Champagnegatan fram

Ta livet i din hand och gå så långt du kan , Champagnegatan fram.
Låt livet bubbla på - så länge du kan gå, Champagnegatan fram. 

När himlen är grå, ta din pensel och måla den blå...
När sjön är för liten - måla ett hav.
Det är så vackert ljus, högst upp i mormors hus. 3 våningar från gud.
Hon sitter i sin stol och lyser som en sol, så blommorna slår ut.

Vackra ord. Delar utav texten till sången Champagnegatan fram av Ted Gärdestad. En sång jag brukar lyssna på om och om igen- den gör mig glad. Texten är enkel och glad. Och helt rätt. Är livet grått- måla lite glada färger i det. Jag försöker med just det. Att måla med alla fina färger jag hittar.

Inte lätt när paletten ser grå ut, men med lite flit o envishet finner man alltid någon fin färg. Jag har alltid älskat färger, fått höra många gliringar angående mina kläder. Ofta sytt kläderna själv och använt fina tyger med fina färger. Inte bara blåjeans o t-shirt som så många andra i min omgivning gått klädda i och i stort sett levt sina liv i..inget fel i det om det är vad de tycker om.
själv har jag alltid föredragit färg.
Måste berätta en liten rolig anekdot från min tonårstid som vi ofta brukar citera:
Bakgrund-
Jag växte upp i Göteborg och vi var lite "före" i modet på den tiden jämfört med ex. Karlskoga dit jag flyttade efter grundskolan. I Göteborg var det "inne" med färger så jag var lycklig ägare av ett par ljusrosa shorts. Skulle följa med min mor till posten iklädd dessa kortbyxor. När hon fick se min utstyrsel sa hon: Ska du ha de där byxorna på dig får du inte följa med mig till posten.
Vilket resulterade i att jag stannade hemma.
Nästa sommar var det dock på modet med lite färg även i Värmland och då var mina shorts helt ok i mors ögon =)
Så att så fort någon har något färgglatt på sig använder vi detta posten uttryck...

Färgerna i min palett i dagarna är naturligtvis mina valpar. Nu börjar de leva runt o gungar fram på sina små knubbiga ben med svansarna rakt upp som små stabilisatorer. Och så viftar de så ihärdigt med dem när de kommer vaggandes  mot mig. jag pussar o kramar på dem stup i ett o hela tiden.Och så tvättar jag fleecefiltar m.m. som ligger i deras burar 
för de går inte på toaletten de när de behöver nej =)   
Tvättmaskinen får veta att den lever och likaså tumlaren. Dessemellan matar jag deras mammor. Oj vad de små damerna kan äta, undrar vart de stoppar allt. De får flera ggr större dagsranson än vanligt. Uppdelat på 3 ggr/dag. Ändå är de så magra så magra om ben o hals. Men deras valpar är desto knubbigare, allt jag stoppar i dem omvandlar de till mjölk till sina små.
Ja det är mitt göromål ett tag framöver, men det är ett kärt besvär för det fyller mig med kärlek o värme. Och är det något vi alla behöver dessa dagar så är det värme, eller vad tycker ni. - 20 grader är många minusgrader för mycket i min smak. Men nu visade de på väderleksrapporten att det skulle bli lite varmare- det tackar vi särskilt för. Eldar så jag tror halva vedransonen snart gått åt. Vintern började tidigt i år och den gjorde det med besked oxå. 
Jag tar på mig lager på lager, har dubbelt o trippelt av allt för att hålla värmen..vet inte om det fungerar så där vidare. Men så är jag lite känslig oxå. Det är sådana här tider man önskar att man bodde i en lägenhet med element som det bara var att vrida upp. Tyvärr gör elpriserna det hopplöst att unna sig den lyxen närman bor i hus. Men det får man betalt för på våren och sommaren när allt blir grönt o jag sitter här på tomten och fikar o njuter av alla djur, blommor och har det bra, istället för att sitta på någon liten balkong och bara se grannhusets grå cementgavel och känna avgasrök från bilarna. Ja, så med det i åtanke suger jag ett nytt tag i snöskyffeln och slänger ut lite grus på trappstegen så jag inte ska bryta benen i vinter och lägger in ytterligare en pinne eller fyra i brasan. 
Ger valparna en kärleksfull blick och sippar lite på min kaffelatte.  Jo, det finns fortfarande lite färg kvar i paletten och om en strax kommer äldsta dottern + sambo på julbesök från Östersund. Det längtar jag efter, då kan tillochmed vitt som i snö bli en fin färg.

Kram på er i vårt avlånga vinterland. 
Den istid nu kommer....   
Pepparkakspudel - baka baka liten kaka...mums. Fylld med mandel o vit choklad! Lyckad bakdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar